Agenda andere clubs

Regelmatig krijgen wij het verzoek van andere clubs of organisaties om hun activiteiten te publiceren. Dat gebeurde veelal ad-hoc en via verschillende kanalen. Op deze pagina worden deze nu verzameld.

Weet je een activiteit die je de moeite waard vind om te vermelden?
Stuur een kort stukje met info naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en wij zullen het plaatsen als het in lijn met onze activiteiten is.

25 maart Motormarkt Hardenberg
Grote markt in onderdelen, motoren, bromfietsen en accessoires.
Met meer dan tienduizend vierkante meter oppervlakte in de (overdekte) manege en tent, én op het buitenveld behoort de Motormarkt Hardenberg tot de grootste van Nederland. Het is één grote ronkende show van klassieke, antieke motorfietsen en bromfietsen. Het weerzien van uw eerste motor of brommer en misschien treft u wel dé motor van uw dromen aan.

25 /m 28 mei; (Hemelvaartweekend); Mullerthal (Luxemburg) - VVLM

20 en 21 mei 2017 Nieuweroord Motorrun in Baarn
De data voor de 34ste Nieuwenoord Motorrun zijn vastgesteld op 20-21 mei 2017. Het is dus niet in het laatste weekend van mei zoals gewoonlijk, maar het weekend ervoor. Dit omdat we rekening willen houden met Hemelvaartsdag (25 mei) en de mogelijkheid dat veel van jullie de kans zullen grijpen om op vakantie te gaan.
Zet het alvast in je agenda! 20-21 mei 2017 34ste Nieuwenoord Motorrun!

9 t/m 11 juni; Rohel (Friesland) - VVLM

7 oktober Motormarkt Hardenberg
Grote markt in onderdelen, motoren, bromfietsen en accessoires.
Met meer dan tienduizend vierkante meter oppervlakte in de (overdekte) manege en tent, én op het buitenveld behoort de Motormarkt Hardenberg tot de grootste van Nederland. Het is één grote ronkende show van klassieke, antieke motorfietsen en bromfietsen. Het weerzien van uw eerste motor of brommer en misschien treft u wel dé motor van uw dromen aan.

30 juni t/m 2 juli; Acquoy (Gelderland) - VVLM

4 t/m 6 augustus; Riethoven (Brabant) (NB: onder voorbehoud!) - VVLM

8 t/m 10 september; Wateren (Drenthe) - VVLM

Informatie Algemeen

Russische motoren moet je zien om te ze te kunnen waarderen. Vaak worden motoren als oud aangeprezen die absoluut nog niet oud zijn. Zijkleppers worden nog steeds nieuw gemaakt in China o.a. en lijken dan op motoren die 40 jaar oud zijn.

De Russische viertakten zijn algemeen op te delen in twee Russische merken en uitvoeringen en 1 chinees merk; Ural , Dnepr, Chang jiang (merken) en in modellen, de kop en zijkleppers. Kwalitatief is men met een nieuwe Ural het beste af. De Chang is als zijklepper (bekendste uitvoering) niets anders dan een gemodificeerde Russische zijklepper (met electr. ontsteking, startmotor etc.). Zeker geen slechte motor maar ook niet erg goed. Wel is natuurlijk de uitstraling van een zijklepper veel nostalgischer dan een kopklepper. Het vermogen is wel een behoorlijk verschil. Een zijklepper max 25 pk, een kopklepper 38. Scheelt behoorlijk in trekkracht.

De onderdelenvoorziening is vrij goed. De meeste onderdelen zijn snel te krijgen (binnen een week) Urals en Dneprs zijn goede motoren maar gebouwd als in de vijftiger 60er jaren. Dit betekent relatief grote toleranties, spelingen etc. Om goed en betrouwbaar met een rus te rijden is het dus belangrijk om in ieder geval te rijden alsof het een oude motor is. Mijns inziens is het een prima motorfiets voor mensen die gewend zijn aan oude techniek, langzamer rijden, minder hoog toeren draaien, rustig warmlopen, allemaal dingen die een rus heerlijk vindt.. (elke 2000 km visueel inspecteren), elke 5000 km olie verversen. Bij deze randvoorwaarden kan elke Rus betrouwbaar worden en zijn. Het nadeel is vaak echter dat deze machines gekocht worden door mensen die denken een goedkope BMW te hebben, gevolg Hoog in toeren, hard doortrekken met koude motor en je raadt het al bij lage kilometerstanden reeds uitgeleefde motorblokken. Dit zijn vaak de goedkoop aangeboden motoren die je vindt in de krant. Een Rus kan een hele goede betrouwbare motor worden maar is het helaas vaak in het begin niet. De kwaliteit is toch iets slechter dan gewoon tegenwoordig en geregeld onderhoud is een must.  Hoge toeren verafschuwt hij en uit dit vaak door het lossen van een krukas of een gat in de zuigers en vergelijkbar ellende . Een optie blijft het inbouwen van een BMW-blok, gebeurt geregeld, is ook redelijk gemakkelijk te doen maar vergt wel wat techisch inzicht, het moeilijkst is het positioneren van het vliegwiel (BMW) tegen de versnellingsbak (Ural of Dnepr). Verschillen tussen Urals en Dneprs zijn talrijk. Hier een paar.

Dneprs zijn de werkpaarden, lelijker afgewerkt, stugger in alles (veren etc.) en bij lage toeren heel betrouwbaar, echter bij continue hogere snelheden gaan ze vrij snel kapot of lekken. Aangedreven zijspannen zijn eerder regel dan uitzondering hierbij. Te herkennen aan aluminium cilinders en rechthoekige cilinderkoppen en deksels. Dneprs hebben een frame waarbij het achterframe stopt bij de achter schokbrekers. qua wielen zijn ze eigenlijk altijd voorzien van massief aluminium naven met een stalen bus erin. Bij Urals is zijspanaandrijving een dure optie die niet al te vaak voorkomt, als hij al voorkomt dan meestal in combinatie met een sper. 

De Urals zijn beter afgewerkt (zeker tegenwoordig), kunnen iets beter in toeren draaien en hebben betere spelingen etc. Kortom zijn betrouwbaarder (meestal) en kosten dan ook meer. Een Ural is minstens twee keer zo duur (bij gelijke technische staat) als een Dnepr. Te herkennen aan beter gietwerk van blok, plaatstalen verchroomde klepdeksels (ellips), gietijzeren cilinders en een recht achterframe wat doorloopt voorbij de achter schokbrekers. Tegenwoordig zelfs verkrijgbaar met startmotor en 750 cc blokken. Vaak is er echter een BITZA ontstaan of terwijl een combinatie van Ural blok met Dnepr versnellingsbak o.i.d. Alles is bijna te gebruiken in combinatie met elkaar. Zeker waar het modules betreft is alles uitwisselbaar bij russen. In de blokken is het een ander geval, hier is het vaak passen en meten wat bij wat hoort.

Tenslotte de cilinderinhoud, bijna alle russen zijn tegenwoordig kopkleppers met een cilinderinhoud van 650 cc, de zijkleppers hebben 750 cc en de nieuwste blokken (Ural wolf etc.) hebben weer 750 cc. Deze laatste zijn wel te koop in Nederland maar nog vrij zeldzaam. Typeaanduidingen zijn altijd wat cryptisch gebleven. Voor Dneprs geldt mt6 en 11 zijn niet aangedreven motoren of zijspannen, mt 9 en 16 zijn tweewiel-aangedreven zijspannen. Daarvoor heette ze k650 , dit is te vergelijken met de 6 en 9 modellen. Voor Ural geldt eigenlijk enkel dat een imz-102 of 103 een solo is, de exacte aanduiding voor een zijspan ken ik niet zo uit mijn hoofd. maar ik dacht een imz-123 . M72 en k750 zijn zijkleppers van respectievelijk Ural en Dnepr. Vaak verward met de BMW R-types uit de oorlogstijd. Je ziet een rus is niet zomaar een rus en goed kijken is erg belangrijk voor je iets aanschaft. Let goed op de technische kwaliteit van het geheel en neem desnoods iemand mee die er wat vanaf weet.

 

 

Chiang Jiang

De Chang Jiang is een Chinese motorfiets. Toen de Sovjets in 1956 hun kopie van de Duitse BMW R 71 uit 1938, de M 72, wat gingen moderniseren, gaven ze de tekeningen en mallen van de M 72 aan de Chinezen.  Dit werd de Chang Jiang. Het is dus een kopie van een kopie.

De Chang Jiang was de motor die het People’s Liberation Army mechaniseerde. Er zijn er in totaal zo’n 1,2 miljoen van gemaakt tot de productie in 2007 stopte. Het model is in al die jaren niet echt veranderd en bleef zo sterk verwant aan de Russische M 72 en de Duitse BMW R 71. 

De CJ750 werd door verschillende fabrieken gemaakt onder de meest uiteenlopende namen. Behalve Chang Jiang, heetten ze Dong, Dong Jiang, Black Star, Five Star, Chang Dong, Long Teng, Feng Tong, Guanjun. Verspreid over China staan hele pakhuizen vol met reserve onderdelen. Je zou er nieuwe motoren mee kunnen bouwen. Het aardige is dat dat ook gebeurt.

 

De afgelopen jaren is de Chang Jiang populair geworden. In China zijn bedrijven die oude frames met nieuwe, althans ongebruikte , onderdelen uit de onuitputtelijke legervoorraden opbouwen en exporteren. Een van de grotere en betere leveranciers is de voormalige producent Dong Titan. De fabriek maakt ook replica’s van de oude Jawa 535 en de legendarische Solex bromfiets. 

De Nederlandse importeur van 'refurbished' Chang Jiang's is  de fa. Motorwerk in Tegelen. Behalve de originele  6 volts zijklepper, is er een 12 volts zijklepper met startmotor en een nog wat modernere 750 cc kopklepper.

 

Nieuwe Site

Als lid van de UDCN kun je jezelf registreren bij de site, een beheerder zal je aanmelding goedkeuren (of afkeuren, dat kan ook). Met die aanmeldding krijg je toegang tot het leden-deel van de website. Dit ledengedeelte biedt een aantal zaken aan die de gewone site niet zal bieden.

  • Toegang tot clubdocumenten (nulnummer, statuten, protocollen)
  • Aanvraag voor ledenlijst en digitale nieuwsbrieven
  • Actuele info en lokaties van onze treffens en activiteiten.

Registreer je zelf dus op de site om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden.

Uitleg hoe te registreren vind je HIER

Ga verder naar de normale startpagina HIER

Met vriendelijke groet,

Bestuur UDCN

IZH

In 1760 werd bij de rivier izh een metaalconstructie fabriek opgezet. In het begin werden er hoofdzakelijk zware metaalconstructies vervaardigd. Omstreeks 1807 werd er in opdracht van Tsaar Alexander ook begonnen met de productie van wapens. Pas in 1928 kwam het eerste prototype van een motorfiets tot stand. De IZH-1 was een ontwerp van constructeur Moscharov. Deze constructeur had in Leipzig machinebouw gestudeerd en later bij enkele Duitse motorfiets fabrieken stage gelopen en hielp o.a mee met het ontwerpen van de BMW R16. Als beloning kreeg hij er een mee naar huis.

De IZH-1 kwam nooit in productie, hij bleek al snel te zwaar en te lomp met zijn solo gewicht van 300kg. Hij was uitgerust met een 1200 cc V2-motor dwars in het frame geplaatst. De opvolgers IZH 3,4 en 5 en de NATI werden iets succesvoller. De NATI was een ontwerp afgeleid van diverse andere merken. Zo was het frame afgeleid van Zundapp en heeft het motorblok overeenkomsten met Indian. Ook van de NATI werden er niet veel geproduceerd. De opvolger, de PMZ, die veel gelijkenis vertoond met een Harley Davidson Liberator werd in grotere aantalen als leger motorfiets geproduceeerd. Niet in Izhevsk maar bij Moskou, een PMZ was dus eigenlijk ook geen IZH. Dit alles mocht Moscharov echter niet meer meemaken. Door zijn vele contacten met het buitenland was hij intussen tot vijand van het Sovjet systeem verklaard. Hij pleegde zelfmoord wetende dat hij opgepakt ging worden.

De IZH productie was in 1937 aangeland met het type IZH-7. Dit was een kopie van een 300cc DKW van 1928. Deze werd weer opgevolgd door de IZH-8, een iets aangepast type. Dit was meteen ook de meest geproduceerde vooroorlogse IZH. Na nog een type IZH-9, ook 300cc tweetakt, met dubbele uitlaat en de IZH-12, een 350c viertakt eencilinder.  Rond 1940 begon het kopiëren van de DKW NZ350, dit werd de IZH-350. Deze werd na de oorlog weer aangepast tot de IZH-49. Deze werd op zijn beurt in 1956 opgevolgd door de IZH-56 waarbij het motorblok vrijwel hetzelfde bleef maar het rijwiel gedeelte geheel werd aangepast .

Rond 1960 werd dit type weer opgevolgd door de planeta 1,2,3,4 tot rond 1980 de planeta 5 uitkwam, het model werd teeds iets gewijzigd maar nog steeds met DKW trekjes. In de jaren 60 was er naast de planeta nog een twee-cilinder model gekomen, de Jupiter. Het rijwielgedeelte is gelijk aan die van de Planeta. In de jaren 70 kwam er nog een sportmodel van de Planeta uit met opvallend veel Japanse onderdelen. Op dit moment is de Planeta 5 nog in productie in diverse uitvoeringen. Geheel nieuw is de Planeta 6,een watergekoelde uitvoering van de 5. Er is ook nog een terreinuitvoering met het Planeta sport blok. In de afgelopen jaren zijn er veel IZH motoren geproduceerd, vooral de Planeta is in Rusland populair. De topproductie lag in de jaren 1965 tot 1971.

 

Er werden 1.012.973 motoren gemaakt waarvan 766.487 Planeta’s. Dit is zo ongeveer een motor per minuut. Naast motoren worden er in de IZH fabriek ook nog auto’s, machines en wapens waaronder de beruchte kalashnikov gemaakt.

Hopelijk zal de ‘’izhmash’’ zoals het consern ondertussen heet niet van de motorfietsproductie afstappen maar de lange en vergaande motor geschiedenis van dit merk voortzetten. Naast de IZH zijn er in Rusland nog een aantal andere tweetakt merken als Voskhod en Minsk, ook deze twee merken overleven nog zij het zoekende naar de juiste weg.