Chiang Jiang

De Chang Jiang is een Chinese motorfiets. Toen de Sovjets in 1956 hun kopie van de Duitse BMW R 71 uit 1938, de M 72, wat gingen moderniseren, gaven ze de tekeningen en mallen van de M 72 aan de Chinezen.  Dit werd de Chang Jiang. Het is dus een kopie van een kopie.

De Chang Jiang was de motor die het People’s Liberation Army mechaniseerde. Er zijn er in totaal zo’n 1,2 miljoen van gemaakt tot de productie in 2007 stopte. Het model is in al die jaren niet echt veranderd en bleef zo sterk verwant aan de Russische M 72 en de Duitse BMW R 71. 

De CJ750 werd door verschillende fabrieken gemaakt onder de meest uiteenlopende namen. Behalve Chang Jiang, heetten ze Dong, Dong Jiang, Black Star, Five Star, Chang Dong, Long Teng, Feng Tong, Guanjun. Verspreid over China staan hele pakhuizen vol met reserve onderdelen. Je zou er nieuwe motoren mee kunnen bouwen. Het aardige is dat dat ook gebeurt.

 

De afgelopen jaren is de Chang Jiang populair geworden. In China zijn bedrijven die oude frames met nieuwe, althans ongebruikte , onderdelen uit de onuitputtelijke legervoorraden opbouwen en exporteren. Een van de grotere en betere leveranciers is de voormalige producent Dong Titan. De fabriek maakt ook replica’s van de oude Jawa 535 en de legendarische Solex bromfiets. 

De Nederlandse importeur van 'refurbished' Chang Jiang's is  de fa. Motorwerk in Tegelen. Behalve de originele  6 volts zijklepper, is er een 12 volts zijklepper met startmotor en een nog wat modernere 750 cc kopklepper.