Dnepr
- Gegevens
- Laatst bijgewerkt: zaterdag 25 april 2015 18:56
Op 19 september 1941 werd Kiev door de Duitsers bezet. Vijf dagen later werden meer dan tienduizend door het Rode Leger in de belangrijkste gebouwen achtergelaten mijnen radiografisch tot ontploffing gebracht. Het duurde vijf dagen voordat alle branden in de stad geblust waren. Een deel van de Ukraïners zagen de Duitsers als bevrijders, die hen verlosten van de Sovjets.
Omdat Kiev veel te lijden had gehad van bombardementen, en er ook een uitgebreide verzetsbeweging tegen de Duitsers was geweest, werd de stad na de oorlog uitgeroepen tot Heldenstad.
KMZ: 14 assemblagelijnen voor 2 modellen!
In 1946 werden de eerste motorfietsen gemaakt in de nieuwe KMZ-fabriek (Kievskii Mototsikletnii Zavod) in Kiev, maar dat waren nog geen Dneprs! Het eerste model heette ‘K1-B’ of ‘Kievylanin’, 98cc, tweetakt 2pk, 50km/u. Als je dat bekend voorkomt, kan dat kloppen: het is de voormalige Duitse ‘Wanderer’ met Sachsmotor, waarvan in het kader van de Wiedergutmachung de fabriek verplaatst was naar Kiev. Deze werden geproduceerd tot 1951.
K1-B ‘Kievylanin’
In 1951 werd overgeschakeld naar de productie van de M-72 voor het Rode Leger en officiële instanties, naar verluidt omdat de IMZ-fabriek motoren voor de civiele dienst ging maken. Vanaf de introductie van de K-750 liepen de modellen uit Irbit en Kiev meer en meer uit elkaar. De K-750 zijklepper met zijn markante ronde spatborden en in aangedreven spanversie de MW-750, werden van eind jaren 50 tot eind jaren 70 gebouwd. Eind jaren zestig kwam een versie met 650cc kopklepmotor uit: de K-650. In de jaren 70 verscheen de MT-9, een 6V kopklepper mèt achteruit en swingarm achter. Dat laatste zal het grote verschil blijven tussen Ural en Dnepr: als de swingarm BUITEN het frame loopt is het een Ural, als die BINNEN het frame loopt is het een Dnepr. Dit geldt alleen voor het frame, je vind ook Ural motorblokken in Dneprframes, en andersom….
RD-501B
Hiervan is ook nog een vloeistofgekoelde 50 PK versie gemaakt.
Enduro Dynamit
Verder zijn er pogingen gedaan het zijklepper blok in auto’s in te bouwen. Tussen ’59 en ’62 werden verschillende prototypes van een vrachtwagentje gebouwd, van de KMZ-1 tot de KMZ-5.
KMZ-1
KMZ-5
Geen van deze ontwikkelingen heeft echter de sluiting en onttakeling van de KMZ kunnen voorkomen….